Az egyik és talán legnépszerűbb tévhit, az
a várost átszelő folyópart romantikája. Az Európai Unió által kiadott mobile 2020 tanulmány a következőket írja erről:
„A kerékpározás népszerűsítéséről
kialakult általános kép ugyanis azt sugallja, hogy pl. egy jó helyen
elhelyezett kerékpárút (pl. a folyóparton, ahol amúgy is egyszerű a
kivitelezés) megoldja a problémákat és a kerékpározás tömeges elterjedéséhez
vezet. Ez természetesen nem így van. A siker akkor várható, ha a kerékpározás
egy integrált közlekedésfejlesztési koncepció teljes jogú elemeként fejlődhet.”
(mobile 2020).
Mit is jelent ez ? Elsősorban azt, hogy ha a tervezett kerékpáros
infrastruktúra nem integrálódik a város forgalmának fő áramába és ha nem felel
meg a célforgalomnak szükséges direktivitás elvének, hanem kerülő utakra tereli
a kerékpárosokat, akkor mit sem ér, lehet az akár egy idilli környezet, nem
látja el a funkcióját. A hétköznapi célforgalom nem összetévesztendő a hétvégi
kórzózással. Ha a kerékpárút távolságban és időben több mint 10%-al eltér a célállomásokat megközelítő ideális útvonaltól,
akkor valószínű, hogy kihasználatlanul fog állni, a kerékpárosok rövidítenek,
alternatívát keresnek.
Tévhit a tévhitben, hogy Székelyudvarhely
esetében a Köküllő partja nem kerülőút a bringások számára. Nos, ez
egyetlen egy esetben igaz, éspedig akkor, ha a város keleti végpontjából a
nyugati végpontjára szeretne eljutni valaki, minden köztes célpont nélkül. Ellenkező
esetben, a kerékpárosok többsége a lakónegyedekből a Bethlen utca déli
oldaláról átkel a legforgalmasabb és direkt a központba vezető ,a város
forgalmi ütőerét képező Bethel utcán, ahhoz, hogy még pár száz méter kitérő után
elérje a Küküllő vonalát, majd miután leért a vízpart mentén a városba megint beteker
pár száz métert pluszba ahhoz, hogy valamelyik központi célállomását elérje.
Amennyiben köztes célpontjai vannak, úgy ezt többször is megteszi, kimegy a partra,
bejön a partról, megint kimegy és vissza J. Szóval
szórakoztató elképzelés, ajánljuk minden romantikus kerékpározónak, próbálgassa!
A
biztonság kérdése megint egy félreértelmezett dolog. Elsősorban azok
hangoztatják, akik alkalmi kerékpárosok, vagy még azok sem és nem tudják elképzelni, hogy az úttesten, az autós forgalommal
együtt kerékpározzanak, hogy létezik a világban ennek civilizált formája is. A
túlzott biztonságérzet az ipari zónán átvezető, gyakorlatilag kihalt vízparton
megint hamis, mert egyedül tekerni, esetleg sötétedés után, messze nem annyira
biztonságos mint a kivilágjtott Bethlen utcán, egy erre kijelölt
biztonságs sávon.
Székelyudvarhely
esetében is több mint valószínű, az egyszerűsége miatt vált közkedvelté a
Küküllő mentén kialakítható kerékpárút ötlete. Nem utolsósorban pedig azért,
mert ott nem “zavar” senkit és nem “szól bele” a forgalmba, azaz nem jár gépkocsiforgalom
korlátozásával. Ezzel pedig el is jutottunk a következő tévhitig, ami azt az elképzelést táplálja,
hogy lehet kerékpáros infrastrukturát fejleszteni a gépkocsiforgalom
korlátozása nélkül. Hát nem lehet, de erről bővebben a következő bejegyzésben.
No comments:
Post a Comment