Saturday, February 27, 2016

Kerékpáros infrastruktúratervezés_általános tévhitek_2



A kerékpáros infrastruktúrát kialakító tervezés folyamatához tartozó tévhit az is, amikor azt hisszük, hogy teret lehet engedni a kerékpáros közlekedési módnak úgy, hogy közben nem korlátozzuk a gépkocsiforgalmat. Lehet, de nem érdemes! Ugyanis valószínűbb, hogy csak a baleseti statisztikát növeljük a gépkocsiforgalom korlátozása nélkül, és nem érjük el a kitűzött célt, hogy az alternatív közlekedés és a gépkocsival való közlekedés közötti arány változzon. Igazából ez nem is egy tévhit, hanem egy rosz reflex, amit ha nem küzdünk le, akkor majd folyamatosan olyan félmegoldások születnek, amelyek kompromitálni fogják minden igyekezetünket.

A kerékpározás népszerűsítése együtt kell járjon a gépkocsiforgalom korlátozásával. Ez utóbbi lehet helykorlátozás(autósáv vagy autóparkoló) vagy forgalomcsillapítás, azaz a gépjárműforgalom sebességének csökkentése a megfelelő helyeken.

A gépjárműforgalom korlátozása nincs a gépjárműhasználók ellen. A gépjárműhasználat gyakoriságát csökkenti, hogy a városban, különösen a belvárosban, csak indokolt esetben használjuk gépjármüvünket, ezzel teret engedve az aktívabb közlekedési módoknak, élhetőbbé téve a várost.

A gépjárműforgalom korlátozása viszont egyértelműen a kényelem ellen szól, ezzel viszont egy egészségesebb városi életre ösztönöz. Paradox módon épp azok a leginkább kedvezményezettjei az aktív közlekedési módok térnyerésének, akik a leg vehemensebben tiltakoznak ellene. Ez a réteg nehezen tud lemondani a kényelméről, az autókázásról, és valószínű, hogy csak külső kényszer hatására teszi meg azt.

A kerékpáros vs. autós ellentétpár már régóta meghaladott téma "jobb helyeken". Az úgynevezett élhető városok esetében a cél, az indíték nem, vagy nem csak, a bringás közösség óhajának a kielégítése volt, hanem a motorizált közlekedés csökkentése a környezetszennyezés és a megoldatatlan helyigény miatt. Ha ezen a szinten mi is túl tudnánk lépni, itt keleten, az már önmagában egy fél siker!

No comments:

Post a Comment